Förlossningsdepression

Jag tror att jag kommer få en förlossningsdepression om jag får barn. Bara att höra vänner, syskon och bekanta prata om sina barnbekymmer får mig att bli orolig. Har jag förutspått min framtid nu? Jag kanske borde börja skriva horoskop.

Vad orsakar förlossningsdepression?

Orsakerna kan vara olika;


  • Psykologiska och sociala faktorer, såsom de krav, plikter och ansvar som följer med moderskapet. En nybliven mor kan vara rädd att vara otillräcklig och inte kunna leva upp till sina egna och/eller andras förväntningar.
  • Familjefaktorer är också viktiga, till exempel det förhållande modern har till barnets far, och det stöd hon får från andra människor.
  • Biologiska faktorer kan också ha betydelse, till exempel de hormonförändringar som uppträder efter en förlossning.

Taget från http://depression.netdoktor.passagen.se/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0