Äppelmos recept

Jag fick en andra kasse äpplen av min pappa förra veckan, som jag tänkt göra äppelmos av varje dag ända sen dess och det har gnagt och gnagt och gnagt på mitt samvete. Nu har några äpplen hunnit bli dåliga, så idag håller jag på med moset. Det är jätteenkelt. Man bara skalar och hackar äpplena i fina små bitar och låter dom sjuda med lite vatten tills dom blir mjuka. Då mixar jag dom lite med mixstav, tillsätter lite socker och klart,
Jag brukar inte använda konserveringsämnen för vi brukar äta upp det ganska fort eller så fryser jag plastburkar med mos, som är lätta att tina i varmt vatten.

Jag gav bort en burk till en jobbarkompis från förra omgången och den har hon faktiskt ätit upp och tyckt om, så hon ska få en ny burk i morgon.

1 kg äpplen
0,5 dl vatten
6 dl socker

Dom äpplena som jag har är väldigt söta, så jag tar bara 1-2 dl socker, men det får man känna efter själv.

Enkelt va?!

Det enda är att det är inte "bara" att skala och skära i fina små bitar. Jag kan berätta att när jag är inne på att skala det 26:e äpplet, då blir det inga "fina små bitar", då står jag och hackar som en hysterisk galning i alla möjliga storlekar och önskar att äpplena ska ta slut. Det tar väldigt lång tid faktiskt. Det är enkelt, men smått frustrerande, så pappa: Jag vill inte ha mer äpplen nu! Jag blir tokig då! Och jag har fortfarande halva kassen kvar. Galet!



Och om det är någon som tänker, varför slänger du dom inte då? Så är anledningen att jag inte tycker om att slänga mat och särskilt inte när min kära far bemödat sig med att plocka dom åt mig och kommit och lämnat dom här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0